Pages

We make a living by what we get, but we make a life by what we give - Winston Churchill

Friday 3 November 2017

Northern Europe Part 2 - Helsinki, Finland

Beberapa hari di sekitar Helsinki

Helsinki, 12 Oktober 2017 (Day 3)

Sampai awal pagi (7am) ke Helsinki dengan ferry Viking lines, kami berjalan ke Hellsten Helsinki Senate Apartment Hotel, yang terletak lebihkurang 500m dari terminal ferry. Kami menempah studio apartment queen bed (berserta kitchenette) untuk 4 malam/5 hari melalui kelab percutian kami di mana kos penginapannya (lebihkurang RM1,400) dibayar dengan mata ganjaran (rovia bucks) yang terkumpul dari percutian-percutian kami sebelum ini.

Waktu daftar masuk adalah selepas 3pm mengikut email yang kami terima dari hotel berkenaan, jadi kami bercadang untuk meninjau bandar Helsinki selepas mendaftar (asalnya berhasrat untuk meninggalkan bagasi di hotel sebelum datang balik jam 3pm nanti, tetapi kami sampai sehelai sepinggang (cerita di entri sebelum ini). Walaubagaimanapun apartment kami telah tersedia pada pagi itu dan kami terus diberi kunci untuk masuk.

Nota

Setelah balik ke Malaysia, kami terima emel dari pihak hotel (foto di bawah).

Kepada sesiapa yang merancang ke Helsinki sebelum penghujung 2018, dan bercadang serta menimbang untuk menginap di apartment hotel yang kami inap ini (atau rangkaian hotel hellsten juga rasanya), boleh hubungi kami untuk mendapat 15% diskaun harga tempahan (tertakluk selagi ianya masih ada pada kami). Buat masa ini kami tiada rancangan untuk ke sana sebelum penghujung 2018.

Dan juga sesiapa yang bercadang untk menempah penginapan di AirBnB, boleh hubungi kami sekiranya inginkan potongan harga RM105, tertakluk kepada penginapan yang ditempah (dan juga tertakluk selagi tawaran ini masih sah untuk kami berikan)

Setelah berehat sebentar, kami berjalan kaki ke ke bandar di mana pusat bandarnya hanyalah dalam 1.5km sahaja dari hotel.

Melalui kawasan taman kecil berhampiran hotel...

Ini adalah Uspenski Orthodox Church, Helsinki, terletak di atas sebuah bukit kecil di sebelah taman yang kami lalui...

Dalam 800m lebih berjalan kaki dari gereja tersebut, kami sampai ke kawasan Senate Square.. Di sini terdapat bangunan Helsinki Cathedral dan di sebelah kawasannya pula adalah University of Helsinki.

... dan dalam 700m dari Senate Square kami sampai pula ke kawasan pusat bandar di mana terletaknya Central Railway Station (pusat perhubungan transport)

Central Railway Helsinki..

Kami singgah membeli sedikit persalinan di H&M sebab bagasi yang "hilang" belum ada khabar berita bila akan sampai..

Kemudian kami menuju ke Kamppi Shopping Centre, berjumpa Emmi, rakan sekolah menengah, dari Bachok, Kelantan. Emmi telah menetap di Helsinki lebih 11 tahun di mana keluarganya mengambilalih perniagaan restoran Singapore Hot Wok dari pemilik asalnya, orang Singapore. Boleh dikatakan setiap tahun Emmi akan balik ke Kelantan berjumpa keluarga di samping membawa balik bekalan budu cap ketereh. Baru sebulan lepas Emmi dan komuniti Kelantan yang ada di sini 'mengacau suro'.

Enak sungguh kuey teow goreng.. the best in town.. Memandangkan sebahagian ahli keluarganya muslim jadi mereka dah terbiasa dengan cara pemakanan halal dan mempraktikkan di restoran mereka.

13 Oktober 2017 (Day 4)

Semasa berada di atas ferry dari Stockholm hari itu, kami menerima email dari Direct Ferries yang memberitahu bahawa tempahan ferry kami ke Tallinn, Estonia telah dibatalkan. Mereka menawarkan penempahan lain atau memulangkan kembali wang tempahan. Kami memilih untuk mendapatkan kembali wang tempahan kerana kami tidak punya tarikh sesuai yang lain (tempahan ini dipulangkan melalui kad kredit beberapa hari kemudian). Dengan bagasi kami yang masih belum sampai, kami pada mulanya bercadang untuk membatalkan saja hasrat untuk ke Estonia di percutian kali ini.

Jam 7.30 waktu pagi, waktu subuh masih ada.. foto dari tingkap apartment kami...

Pada malam sebelumnya kami cuba membuat tempahan ferry ke Tallinn sekali lagi dan kami dapati ada ferry yang sesuai untuk day trip, adalah dalam 3 atau 4 jam boleh bersiar di Tallinn (perjalanan ferry lebihkurang 2 jam sehala) dan harganya sedikit lebih murah dari yang kami tempah dahulu.

Malangnya, tempahan online tidak berjaya kerana kami tidak mempunyai line telefon untuk kod pengesahan (TAC) melalui SMS. Tempahan melalui PAYPAL juga tidak berjaya kerana ia juga memerlukan line telefon untuk pengesahan. Setelah berhubung dengan pihak bank di Malaysia melalui FB Messenger, mereka akhirnya memerlukan pengesahan suara dan meminta nombor telefon untuk mereka membuat panggilan. Nak guna nombor telefon hotel, reception desk dah tutup, akhirnya kami membuat keputusan untuk pergi membeli tiket ferry di kaunter ferry dengan harapan tiket yang kami kehendakki itu masih ada.

(TIPS : Sekiranya anda ingin membuat tempahan online di luar negara, dan sekiranya tempahan anda memerlukan pengesahan melalui SMS (TAC etc), make sure telefon anda boleh roaming. Jika tidak, sila buat tempahan online semasa anda masih berada di Malaysia)

Pagi-pagi keluar berjalan ke Terminal ferry. Kami orang pertama membeli tiket ferry sebaik saja kaunter dibuka. Dapatlah tiket yang kami kehendaki itu dengan harga sedikit mahal dari harga online, tetapi lebih murah dari tiket kami yang dibatalkan dulu. Ferry bertolak jam 11 pagi, memang ramai orang ke Tallinn pagi itu. (entri Tallinn kemudian nanti)

Bila balik dari Tallin, kami dapati bagasi kami telah pun sampai.. gembiranya...😊

14 Oktober 2017 (Day 5)

Hari ini kami ke Porvoo dan kami ada tourist guide, anak buah yang sedang menuntut di University Helsinki. Tiket perjalanan bas semua dia yang uruskan secara online.  Hasrat untuk berkunjung ke Nuksio National Park, untuk memetik berries hutan terpaksa dilupakan, memandangkan hari hujan, walaupun tidak lebat.  Pada musim autumn biasanya akan beserta dengan hujan, menyebabkan aktiviti agak terbatas.

Breakfast di hotel sebelum bertolak ke Porvoo.. (entri Porvoo kemudian nanti).. dah beberapa hari tak jumpa nasi.. 😋

Posing dulu sebelum menaiki tram No. 4 ke pusat bandar untuk menaiki bas ke Porvoo di terminal bas Kamppi yang terletak di bahagian bawah Kamppi Shopping Centre...

15 Oktober 2017 (Day 6)

Itinerari hari ini pula adalah ke Suomenlinna island (World Heritage Site) dengan tourist guide yang sama. Suomenlinna terletak tidak jauh dari Helsinki dengan menaiki bot. Untuk itinerari seharian hari ini, kami membeli day-pass (Euro$9 seorang dewasa) valid 24 jam untuk menaiki tram di Helsinki dan bot ke Suomelinna. Day pass ini boleh digunakan untuk semua mode pengangkutan awam yang ada di Helsinki.

Foto-foto di sekitar jetty boat di Helsinki, yang tidak jauh dari hotel kami.. kalau berjalan kaki adalah dalam 600m lebih. Kami naik tram saja sebab dah ada day-pass (entri Suomenlinna kemudian nanti)

Balik dari Suomenlinna, kami minum kopi dulu di pusat bandar Helsinki...

Kemudian kami ke Sibelius Park pula.

Lewat petang balik dari Sibelius Park kami spend masa di pusat membeli belah Helsinki. Keesokan harinya kami akan berlepas ke Tromso, Norway, meninggalkan Finland. Emmi yang tak kerja hari tu turut meluangkan masa bersiar-siar bersama kami.

Hari tu Stockmann ada sale, last day of sale... katanya inilah department store yang terbesar di Helsinki..

Selesai shopping, makan malam di sebuah restoran Turki. Pemiliknya adalah seorang rakan baik suami Emmi. Sepanjang kami di Helsinki, kami tidak pernah pula nampak sebuah restoran yang mempamirkan tanda 'HALAL'.